HOME

 

De laatste 2CV rolde van de Productieband in Portugal op 27 Juli 1990, in totaal zijn er 5,11 miljoen geproduceerd.

Van dit enorme aantal zijn er een paar speciale edities naar een bepaald thema uitgebracht, het laatste thema was een reclame object voor bronwater fabrikant "Perrier" in 1987/1988. 

De Perrier werd als standaard witte Spécial (dus met blauwe jeans banken voor en achter, het spécial dashboard, dak met buitensluiting, witte ronde koplampen en volledig grijze grille zonder chroom of zwarte rand)  geleverd bij Citroën in Brussel en daar ter plekke voorzien van de Perrier uitrusting.
De specifieke stof voor de deurpanelen werd gewoon boven de standaard (blauwgrijze) skaïbekleding geniet, het logo voor het stuur werd boven de chevrons gelijmd, het koelkastje werd gemonteerd en het logo werd op de achterklep aangebracht (altijd links boven het logo "2cv6 spécial").
Op de versnellingspook na werd er dus geen enkel onderdeel vervangen. Die versnellingspook is heel specifiek want de standaard poken bestonden uit twee losse, holle onderdelen, terwijl de groene Perrier pook een massieve bol uit één stuk is.
De wieldoppen werden voor het transport los in de wagen gelegd, net als het aapje en de sticker voor de motorkap. Deze dienden bij verkoop door de dealer zelf gemonteerd te worden. Bij sommige Perriers is dit nooit gebeurd of werd de sticker omgekeerd gemonteerd (met het smalle uiteinde naar de grille toe).
Wat de wieldoppen betreft: zij waren een product van een Duitse fabrikant en ze werden ook (zonder Perrier logo dan) verkocht als accessoire van Citroën voor de XM. Het logo op de wieldoppen is een soort stempel die erin werd gedrukt en origineel is nooit ingekleurd is geweest. Sommige Perrier-eigenaars hebben die logo's wel zelf groen ingekleurd en het moet gezegd dat dit niet misstaat.

De Citroén 2CV Perrier werd op het auto salon van Brussel in Januari 1988 geïntroduceerd. 

De 2CV Perrier was uitsluitend bedoeld voor de Belgische en Luxemburgse markt waarvoor er 1000 zijn gemaakt, het ontwerp onderscheidde zich door het gebruik van een aapje met een knots in zijn hand (klauw) en het Perrier logo.

 De naam van het aapje was "Fhou" en kwam uit een Perrier reclame campagne van eind jaren 80 "Perrier c'est fou - Perrier, te gek"

 

Dit aapje vinden we terug:                   

In de deurpanelen 

 

 

Op de motorkap waar het met de knots op de motorkap slaat, de groene lijn stelt een barst voor die is ontstaan, het aapje werd op verzoek op de motorkap gemonteerd of los meegeleverd .  

      

 

 

Het Perrier logo vinden we terug:

In het stuur.

 

In de wieldoppen.

De tekst is vaag te lezen, het logo op de wieldoppen is een soort stempel die erin werd gedrukt en origineel is nooit ingekleurd is geweest

      

Op de achterklep.

 

En in het meest in het oog springende detail  HET KOELKASTJE dat 6 flesjes Perrier kon bevatten, de knop van de versnellingspook is groen en uit één stuk waar ze normaal uit twee helften bestond.

Er word verteld dat  de draaiknop van de ventilatieklep ook groen was, ik heb dit echter nergens bevestigd gekregen.

    

     

  

 

In België koste de 2CV Perrier Indertijd 175.000 Bf  (± Fl 9000,- of ± 4300 Euro) zoals uit de advertentie blijkt, er is echter ook een advertentie van 26 maart 1988 voor 167.000 Bf..

 

 

Een deel van een artikel uit de Belgische autokrant van 13 augustus 1988.